Awura over de reis van advocaat naar ondernemer, inspiratie uit je community en hoe je een eigen verhaal vertelt.
Het begon met haar visie. Wat met de support van anderen realiteit werd. Ontmoet Awura Abena Simpe. Sinds ze de advocatuur heeft verlaten, heeft zij in 3 jaar tijd niet 1 maar 2 ondernemingen uit de grond gestampt. Beide brengt creatievelingen samen en er staat community thinking voorop. Haar verhaal is inspirerend en mocht je nog twijfelen of je de stap zou moeten nemen om te ondernemen? Lees snel verder…
Awura, ik ben eigenlijk heel benieuwd, waar komt je naam vandaan? Awura betekent dame in het Ghanees. En wie is Awura, hoe zou je jezelf omschrijven? Wat mij typeert; ik ben creatief, graag in contact met mensen en heb altijd nieuwe ideeën. Ik kan echt 100 nieuwe ideeën hebben op een dag. Dan stroom ik echt over van ideeën. Hoe zorg je dat je creatieve brein blijft stromen? Ik heb er niet altijd controle op, maar je hebt er wel enigszins invloed op. Je kunt het aanwakkeren door de eerste stap te nemen en alvast een plan te schrijven. Daardoor spreek je je creativiteit aan. Je kunt het bijvoorbeeld ook laten stromen door juist bezig te zijn met hobby’s. Denk aan koken, sporten of mediteren. Ik vind het belangrijk om hier ook ruimte in je agenda voor te maken. Die ruimte is meestal de bron van mijn nieuwe ideeën. Wat werkt voor jou? Yoga, het lezen van een fictie boek of luisteren naar een favoriete podcast. Mijn nieuwsgierigheid wordt dan getriggerd en daarmee komen vaak nieuwe creatieve ideeën naar boven.
Wat is een typische dag in jouw leven? Nu of voor corona? Voor corona. Dan is het vroeg opstaan, yoga klasje pakken, lekker thuis ontbijten en dan klap ik mijn agenda open om te kijken hoe de dag eruit ziet. Meestal is dat een netwerkafspraak en afspraken voor een opdracht. Dat kan een locatie bezoek zijn of overleg met de opdrachtgever. Daarna lunch ik wat, werk ik nog mijn emails weg en spreek daarna af met vrienden. Vaak heb ik ’s avonds nog een event, en soms zelfs twee of drie op één avond. Voor het evenement eet ik mijn diner, en na het evenement of de afspraak met vrienden, rond ik de dag af. Ook bereid ik dan mijn agenda voor de volgende dag voor. Als het niet te laat is kijk ik Netflix of luister ik naar een podcast, ga douchen en dan slapen. En de volgende dag begint het opnieuw. Zien je weekenden er anders uit? Oh ja zeker! Op zaterdagen doe ik al een jaar helemaal niets. Dit heb ik besloten omdat het eerste jaar van CWC elke dag werkte. De zaterdag is de dag dat ik niets hoef van mezelf. Ik leg mijn telefoon weg, check mijn mail niet, dit is de dag waarop ik in het moment bepaal waar ik zin in heb. Bijvoorbeeld met vrienden en familie zijn. De zondag relax ik het eerste deel van de dag en het tweede deel bereid ik mijn week voor. Dat klinkt als een heerlijk gestructureerde week waarbij je doet echt doet wat je leuk vindt. Hoe is dat ontstaan? Ik kom uit de advocatuur. Heel lang is mijn agenda voor mij bepaald. Ik dacht, “dit is hoe het hier werkt, maar dit is niet hoe ik mijn leven wil leiden.”. Ik heb 3 jaar lang geen grip op mijn tijd gehad, en vond dit vreselijk. Daardoor ontdekte ik dat ik grip op mijn tijd ontzettend belangrijk vind en ik dit moest meenemen in elke stap die ik na de advocatuur zou zetten. Door uitdagingen en door pijn leer je. Soms moet je tegen een muur aanlopen om te groeien. Hoe heb je alles omgegooid? Dit is een langzaam proces geweest. De eerste stap was voor mezelf vaststellen, “oké, dit is niet wat ik wil.”. Dit tegen mezelf zeggen was de belangrijkste stap. Daarna vertelde ik het mijn vrienden en familie. Ik stelde mezelf de vraag, “oké, dit is niet wat ik wil, maar wat wil ik dan wel?”. Ik wist dat ik de creatieve sector in wilde. En ik wist dat ik het heel leuk vind om relaties op te bouwen. Ook wist ik dat ik iets wilde creeeren wat er nog niet was. Op basis daarvan kon ik een keuze maken en wist ik: ik kan stoppen en ik ga stoppen.
Wat was je eerste stap als ondernemer? Ik ben in mijn laatste maand als advocaat gestart met de basis. Ik begon met het opstellen van een plan en het uitwerken van mijn ideeën. Daarna heb ik mijn eerste evenement neergezet na een oproep te plaatsen voor vrijwilligers die mij wilden helpen. Uiteindelijk ben ik het idee met hen gaan uitvoeren door het te doen. Zo is Creative Women Collective ontstaan. Wel tof dat je vrijwilligers had die in jouw idee geloofden! Dat is het grootste geschenk ooit en alle vrouwen zijn nog steeds betrokken, tot op de dag van vandaag. Zij startten als student, en zijn nu freelancers en onderdeel van Creative Women Agency. Mijn visie gaat verder dan mijzelf. Hoe was het om je familie te vertellen dat je iets anders ging doen? Als young professional voelde ik de druk om te presteren. Ik vroeg mij af in hoeverre ik de vrijheid had om te kiezen. De ideeen van mijn ouders – en de daarmee gepaarde druk - speelde een belangrijke rol hierbij. Terwijl ik ontwikkelde van tiener naar volwassen begon ik te begrijpen: ik ben degene die mijn leven leidt en leeft. Ik heb lange tijd compromissen gesloten. Een beetje leven voor mezelf, en een beetje voor mijn ouders. Zo heb ik rechten gestudeerd, maar koos dan wel in intellectueel eigendom – het recht voor creatieven en ondernemers. Naast mijn rechtenstudie, studeerde ik ook aan de dansacademie. Uiteindelijk leerde ik dat compromissen sluiten voor mij niet werkte in die periode. Ik wilde eindelijk een keer 100% kiezen voor mezelf. En daarom startte ik Creative Women Collective.
Wat is het verloop geweest van je ondernemingen? Op 1 september 2016 ben ik Creative Women Collective (CWC) gestart. We organiseerde iedere maand een evenement. Het tweede jaar zijn we meer gaan experimenteren, zoals met workshops om meer de diepgang in te kunnen, podcasts en een pop-up locatie. Het jaar erop, derde jaar, zijn we doorgegaan met de podcasts en zijn we samenwerkingen met partners als The Student Hotel aangegaan. In dit jaar is ook Creative Women Agency opgericht waarin ik met het team startte met evenementenproducties voor creatieven die een community rond hun product of dienst wilde bouwen. Vorig jaar hebben we ons vooral gefocust om CWA op te bouwen. Bij Creative Women Collective (CWC) zijn we doorgegaan met netwerk evenementen. Maar dan niet meer iedere maand, maar 1 keer per kwartaal.
Hoe groeide jouw ondernemershart? Je omgeving is bepalend over hoe je denkt en waar je in geloofd. Ik had een groep vriendinnen die actief waren als ondernemer. Zij zijn voor mij de voedingsbodem geweest. Dat is ook wat de kern van Creative Women Collective is. Een voedingsbodem creëren, zodat je als creatieveling door je omgeving stap voor stap groeit. Het idee van CWC is dus ontstaan uit mijn eigen persoonlijke verhaal. En naast ondernemer, ben je ook spreker? Toen ik begon met CWC kwamen er tegelijkertijd ook allemaal sprekersklussen op mijn pad. Ik sprak in het begin over mijn carrière switch en nu spreek ik over communitybuilding, mindset voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling en leiderschap.
Wat is in een paar zinnen ECHT jouw expertise en waar moeten mensen jou voor hebben? Waar ik het publiek het meeste mee raak, is aan de ene kant het praktische verhaal en de zakelijke concrete skills. Zoals netwerken, afspraken maken en onderhandelen. Drie componenten die in te zetten zijn voor zakelijk groei. Aan de andere kant, deel ik graag mijn kennis over het vertellen van verhalen. Zoals het opbouwen van CWC en hoe ik keuzes maak. Daarbij ook hoe mijn persoonlijke ontwikkeling bijdraagt aan zakelijke groei. Mijn visie is samengevat: zakelijke groei is het gevolg van persoonlijke groei. Door middel van storytelling deel ik dit. Wat voel je als je op het podium staat? Ik ga voor een gesprek of wisselwerking met het publiek. Ik spreek over mijn persoonlijke ervaringen. Daarbij is interactie met het publiek ontzettend belangrijk. Ik vertel een verhaal, en wat ik zeg of hoe ik het presenteer moet de klik hebben met het publiek. Presenteren is een wisselwerking met het publiek.
Wat denk je dat er de komende tijd gaat veranderen? Ik geloof dat deze pandemie nog lang gevolgen zal hebben. De maatregelen rondom corona zullen nog wel door blijven gaan. Wat CWC betreft, de evenementen zullen wat kleinschaliger zijn, zodat die risico’s beperkt blijven. Ik verwacht dat die massale evenement minder mogelijk zijn, dus gaan we om naar kleinschaligere evenementen. Wat betekent dat voor jullie? Creative Women Collective is nu gefocust op het digitale, in het bijzonder onze podcast. Op 1 mei is het nieuwste seizoen gestart. Wat Creative Women Agency betreft: wij zijn geswitcht van evenementenproductie naar advies voor bedrijven in de creatieve sector. Specifiek, advies over het implementeren van inclusiviteit van binnenuit (zowel in het bedrijf, als voor de klanten).
Wat hoop je voor komend jaar? In het kort, verandering. Wat ik hoop is dat iedereen binnen zijn eigen huis, cirkel, die verandering doorvoert die hij of zij nodig heeft, op basis van de inzichten die mensen hebben opgedaan. De inzichten die de crisis naar de oppervlakte heeft gebracht. Ik hoop dat mensen hiermee aan de slag gaan. Als wij dit allemaal doen op kleine schaal, dan verandert de wereld op grote schaal. Uiteindelijk begint alles – maar dan ook alles – bij jezelf.