Liesbeth over powergirls, haar groei-mindset en de weg naar ondernemerschap
Liesbeth Gouda is branding-expert en ontwikkelde haar model the Flamingo Way om ondernemers met branding en strategie te helpen. Nu staat er een tweede bedrijf op poten en werkt ze zich vol goede moed door de corona crisis heen. Een groei-mindset staat bij haar niet voor niets centraal.
Liesbeth, hoe is het met je? Het is natuurlijk een gekke periode, maar voor mij is het echt druk. Ik ben eigenlijk heel hard aan het werk. Ook met een nieuw initiatief dat ik direct de eerste zondag in quarantaine ben gestart, dat loopt heel erg goed. Wat tof! Vertel.. ‘Share your magic now’ heet het insta account. Hier help ik creatieve initiatieven van ondernemers tijdens deze corona crisis aan meer zichtbaarheid. Bijvoorbeeld dansles voor kinderen, een box met ingrediënten om te bakken (daar ben ik zelf heel slecht in, haha), business coaching, online yoga, noem het maar op. Heel dankbaar om te doen! En dat doe je alleen? Ik ben het zelf gestart, maar ik heb ondertussen hulp gekregen van Iris Kolthoff (coach, story take-over) en Dewi Koster (content creator, seo). Ondertussen krijgen we steeds meer media-aandacht zoals radio, tv en magazines. En daar heb je eigenlijk ook meteen mijn manco, ‘oh ja goed idee dat ga ik doen’-geval. Dus fijn dat we het nu met z’n drieën kunnen aanpakken. Ik doe dit er namelijk bij - wat maakt dat ik nu zo druk ben. Ik heb geluk dat mijn bestaande opdrachten gewoon doorlopen. Wat fijn! Voel je wel verandering? Ik ben wel snel omgeschakeld naar de digitale weg, zoals de 1 op 1 communicatie met de klant. Dat is toch wel echt anders. Normaal vind ik veel interactie en het samen uitvoeren van opdrachten heel belangrijk. Maar dat is nu verschoven naar het uitleggen van de opdracht en de klant te laten uitvoeren. Toch merk ik ook dat opdrachten blijven doorlopen. Zo zat ik vanochtend bij een klant (toerisme-branche) en dacht spontaan mee over een extra vraagstuk. Een mooie mogelijkheid om ook nu van waarde te zijn voor de klant!
Hoe ga jij door deze huidige tijden en veranderingen heen? Vanochtend schreef ik toevallig een blog, over een groei mindset versus één uit angst. In welke situatie je ook zit, je zult toch altijd vanuit dat stukje groei moeten denken. Net als de economie met een conjunctuurgolf meedanst, zo ook voor- en tegenspoed in je werk. Nu gaat het met corona natuurlijk heel slecht, maar op een ander moment was het ook weer een keer minder goed gegaan. Ik geloof dat je daar klaar voor moet zijn. Wat de veranderingen of tegenspoed betekent voor het nu en wat je eraan kunt doen. Maar natuurlijk weet ik ook, dat is voor sommigen makkelijker dan anderen.
Komt die groei-mindset vanuit huis? Ik ben geboren in Vlaardingen, vlakbij Rotterdam. Dat was op 2-2-82. Grappig feitje – die twee getallen achtervolgen me al me hele leven! Nummertjes van garderobes, mijn huisnummer, de verjaardag van mijn vriend.. Misschien heeft het wel meer betekenis, het is namelijk een meestergetal. Staat voor het opbouwen van een nieuw leven of wereld, dus het creeëren van dingen die echt goed bij me passen. Grappig hè! (lacht even) Hoe dan ook, ik groeide op als enigst kind, stiekem ook wel verwend – ook met liefde – maar ik kwam er al snel achter dat het leven eindig is. Mijn oom overleed toen ik 11 jaar was, en drie jaar later ook mijn eigen vader. Beide geen familie van elkaar maar allebei gezond en zomaar uit het leven gegrepen. Ik herinner me nog goed dat ik in de periode na het overlijden van mijn oom dacht ‘als dit maar niet bij mijn vader gebeurt’. Wat afschuwelijk! Een echte levensles? Absoluut. Nu wordt er steeds meer over geschreven, maar ik heb dat toen echt moeten ervaren. Ik heb geleerd dat ik er het beste van moet maken, dat is dan ook die groei-mindset. Hieruit komt ook mijn ambitie om mensen te inspireren. Dat je de beste versie van jezelf mag zijn en geven, elke dag. Dát is wat ik wil meegeven. Ook aan je dochtertje? Ik probeer haar zeker – ze is nu nog maar 2,5 jaar oud – mee te geven dat ze de beste versie van haarzelf mag zijn. Maar óók dat dit niet altijd heel positief en vrolijk is. Dat ze weet dat alle emoties er mogen zijn. Als ik haar nu vraag ‘wat ben je, Lotte?’ dan is het antwoord ‘een powergirl!’ – we lachen allebei – ze leert het zelfs aan een vriendinnetje, die dat zo eigen heeft gemaakt dat ze niet meer bang is voor de kat.
En waar is nu jullie thuis? Van Vlaardingen verhuisde ik naar Utrecht om te studeren en me in het studentenleven onder te dompelen. Ik roeide, woonde de meeste jaren met een vriendin samen en deed de opleiding Bestuurswetenschappen wat fijn kleinschalig was opgezet. Na mijn studie voelde Utrecht meer als een dorp en verhuisde ik ‘terug’ naar de stad, Rotterdam. Wel een beetje onhandig, want ik werkte op de Keizersgracht in Amsterdam bij de Memory Group. Toen werd het tijd voor een nieuwe stap en ben ik begonnen in het e-commerce team van PostNL, het digitaal versturen van echte kaarten. Dichterbij huis? Gelukkig was dat in Den Haag. Bijna ironisch, want na een overname door PostNL belandde ik weer (voor even) terug op de Amsterdamse grachten. Ondertussen verhuizen we binnenkort van Rotterdam naar Schiedam. Vooral voor de rust. Zo kunnen we de drukte opzoeken als we dat willen. Ook lijkt me de extra privacy heerlijk, nu kijken de buren toch zo naar binnen en in de tuin.
Wanneer begon je ondernemershart eigenlijk te kloppen? Tijdens mijn werk bij PostNL heb ik ook de webshop opgezet. Dit was van scratch dus we kon ik heerlijk buiten de vaste lijnen creëren. Hier proefde ik echt van het ondernemerschap. Toch durfde ik toen nog niet helemaal. Ik gooide het roer wel wat om, vloog naar New York voor een cursus fotografie, werkte daarna als Brand manager bij Center Parcs en tot slot bij een reclamebureau in Rotterdam, dichterbij huis. Daar had ik het totaal niet naar mijn zin en kon ik mijn draai niet vinden. Het ondernemerschap lonkte, maar ondertussen was ik ook in verwachting en kreeg ik dus ook een kindje om voor te zorgen. Hoewel ik continu met mijn manager in gesprek bleef – ik vind eerlijkheid ontzettend belangrijk -, en ik de functie ook echt een kans wilde geven, kwamen we samen tot de conclusie dat we uit elkaar zouden gaan na mijn verlof. En dat was het begin van je volgende avontuur? Absoluut, dit zie ik ook echt als de grootste carrière beslissing die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik had een stabiele basis waaruit ik kon beginnen – een fijne regeling vanuit het reclamebureau en een betrouwbare thuisbasis – maar ik geloofde ook dat ik altijd nog een andere baan kon vinden als het niet zou lukken. Maar het ondernemen ging eigenlijk meteen al heel goed. Binnen drie maanden kon ik de uitkering stopzetten en werd ik helemaal zelfstandig. De vrijheid die ik nu heb past heel goed bij me, dat ik zelf kan beslissen wat ik wel én wat ik niet doe. Sta jij dan ook altijd ‘aan’? Die vrijheid is juist zo fijn omdat er soms heel veel uit m’n handen komt, en soms minder. Ook vind ik het volgen van mijn intuïtie belangrijk, dat ik er ook voor kan kiezen om de focus op iets leggen waar mindere prio op ligt. Natuurlijk staat het goed bedienen van mijn klanten altijd voorop, maar het is heerlijk om geen rapportages te hoeven schrijven voor vergaderingen. Dat vind ik echt zonde van mijn tijd. Ik steek liever mijn energie in iets anders, zoals het initiatief ‘share your magic now’. Ik leef dan ook vanuit ‘als je iets nú wilt doen, dan kan dat ook’.
Even voor het overzicht, hoe zien jouw werkzaamheden er nu uit? Goed punt, er is nogal wat veranderd (grinnekend). In oktober 2017 startte ik met Another Brand Story om kleine ondernemers te helpen met vraagstukken rondom branding. Hiervoor ontwikkelde ik ook mijn model the Flamingo Way – het stappenplan naar een sterke brand strategie. Aan de hand van dit model doe ik eigenlijk – nog steeds – alles. Soms denk ik wel bij mezelf, 'komt ze weer met de flamingo’, maar in elk gesprek komt het toch weer neer op dit model. Nu heb ik besloten om Another Brand Story te richten op content creators, denk aan fotografen, vloggers en bloggers. Zo leer ik hen om the Flamingo Way toe te passen op hun eigen vraagstukken en bij eigen klanten, met certificering voor het toepassen van mijn model. Dit doe ik aan de hand van drie-daagse trainingen en workshops. Met deze rebranding van dit bedrijf creëer ik voor mezelf meer tijd omdat ik de strategie niet zelf uit te schrijven of -voeren voor klanten. Dit laat ik nu de content creators overpakken. En er kwam meer. In oktober afgelopen jaar lanceerde ik mijn tweede bedrijf, Another Destination Story – weer terug in de toeristenbranche. Door mijn ervaring in deze sector zag ik duidelijk twee dingen - los van deze crisis - namelijk de groei van de toerisme branche en de grote investeringen in marketingmiddelen. Wat in dit laatste vaak ontbreekt is het nadenken over het verhaal en de strategie. Daarin is authenticiteit heel belangrijk. Daar help ik de bedrijven nu bij, om met hun verhaal impact te maken.
Dat klinkt als een volle agenda! Afgelopen tijd heb ik inderdaad niet stil gezeten.. ik werkte aan de rebranding van mijn eerste bedrijf, het oprichten van het tweede, en ik ben ook bezig met een nieuwe samenwerking. Met dat laatste willen we een online acht-weekse training aanbieden waarin mindset plus branding centraal staan om ondernemers verder te brengen. En deze samenwerking gaan we nog veel verder uitbreiden en doorontwikkelen.
En plannen voor de toekomst? Uhm tja.. Ik leef echt in het nu. Ik heb geen volledig plan voor mijn carrière uitgewerkt. Wél droom ik ervan om een miljoen mensen te inspireren. Maar in de nabije toekomst staat de nieuwe samenwerking centraal. Daarbij komen investeringen kijken, en ik geloof dat we samen enorm verder kunnen groeien. Als onderneming maar ook als mens. En dat samen doen, daar geloof ik heel erg in. Maar natuurlijk is het ook allemaal een beetje spannend. Heb je andere plannen door deze crisis? Het is natuurlijk een gek jaar nu, met de corona crisis. Toch heb ik veel vertrouwen in mezelf. Deze eerste maanden heb ik een goede omzet gedraaid, en heb ik een klus die tot het einde van het jaar doorloopt. Dat geeft rust. Ook lopen er genoeg klussen tussendoor. Mijn doel voor het jaar vind ik heel belangrijk, ik meet dat in omzet. Niet om het bedrag, maar omdat ik vind dat omzet een duidelijk resultaat is van je werk, van wat je doet. Ik geloof nog steeds dat ik mijn jaardoel ga halen. Ik zit nu goed in mijn kracht en doe de dingen die ik wil doen. Ook in deze moeilijkere tijd zie ik de kansen en kan daarin groeien.
En als ik één wijze les mag doorgeven is dat: durf te vertrouwen en vanuit vertrouwen te creëren. Daarmee blijf ik – ook dit jaar – verder groeien.