Online een event hosten? Zes tips die je niet mag missen.

Ze poppen overal op, de online seminars en events! Er is volop inspiratie te vinden en dat vinden wij meer dan tof, we steunen dit waar we kunnen! In onze eventkalender vind je alvast een verzameling. Om eerlijk te zijn, zijn we best impressed om al die hardwerkende ondernemers, organisaties en bedrijven te zien die nu op andere manieren hun klanten blijven inspireren.

Maar hoe host je een succesvol online event? Waar moet je op letten? Hieronder onze beste tips om je online event tot een succes te maken.

Onze selectie super vrouwen. Nu de vraag aan jou: wie past er het beste bij jouw online event? We denken graag met je mee over wensen en budget, let’s get in touch! (L)

Onze selectie super vrouwen. Nu de vraag aan jou: wie past er het beste bij jouw online event? We denken graag met je mee over wensen en budget, let’s get in touch! (L)

STICKER - Laptop.png

First things first! De eerste tip komt van onszelf en heeft te maken met - hoe kan het ook anders - de sprekers!

TIP 1: Nodig een expert uit Zorg voor een inspirerende spreker die ervaring heeft in het online geven van presentaties. En wiens expertise aansluit bij jouw event. We zien ook zelf steeds meer van onze sprekers geboekt worden voor online events. Wil je jouw doelgroep bijvoorbeeld inspireren op het gebied van onderhandelen, leiderschap, het najagen van dromen, slimme life hacks, het opzetten van een online leerprogramma, beleggen in vastgoed, geld, of online netwerken? We are here en denken graag met je mee. Zo kies je de spreker die het beste bij jouw event past!

TIP 2: Gratis is niks.
Een online event hoeft helemaal niet gratis te zijn. Zeker als je er veel werk van maakt door experts uit te nodigen. Laatst waren we bij een online seminar waar meer dan 3000 mensen een kaartje à 10 euro voor hadden gekocht. Kies een laagdrempelig bedrag, mensen vinden het logisch dat je betaalt voor een masterclass of workshop van een expert. Goed nieuws: bij een online event hoef je geen rekening meer te houden met het maximaal aantal stoelen die je in de ruimte kwijt kunt. Pak hier je voordeel mee en maak gebruik van deze kans om een grote doelgroep te bereiken.

TIP 3: 50 minutes of fame!
Mensen kunnen zich - over het algemeen - niet langer dan 50 minuten aaneen gesloten concentreren. Zorg ervoor dat een presentatie of verhaal niet te lang duurt. Zorg ook voor afwisseling in beeld, zoals sprekers, muziek of een video. Het is overigens heel normaal om bij een langere zit een pauze van 10 minuten in te lassen.

TIP 4: Check, check dubbel check.
Je zou zeggen, een overbodige tip. Maar we willen je toch even op het hart drukken dat oefening baart kunt. Bijvoorbeeld: oefen hoe je een zoom call host, hoe je je deelnemers in een keer kunt muten, hoe de chatbox werkt, hoe je een presentatie deelt, of het geluid van je filmpje werkt etc. Niks zo stressvol als het niet onder controle hebben van de online techniek.

TIP 5: Ga voor interactie!
Wil je het publiek vragen voorleggen of ben je benieuwd naar hun mening? Maak gebruik van manieren om bijvoorbeeld een online quiz/ poll uit te zetten. Kahoot en mentimeter zijn mooie (en gratis) voorbeelden. Ook werkt een live Q&A goed om vragen aan je publiek te stellen en vice versa. Speel erop in en betrek hen zoveel mogelijk bij je verhaal door de namen van de reacties te noemen of te vragen voor een ‘like’ als ze het met een stelling eens zijn.

En last but not least:

TIP 6: Werk met een moderator of voorzitter.
Het is fijn als iemand anders dan de spreker de tijd, vragen in de chat en andere technische zaken in de gaten houdt. De moderator kan ook even inbreken als er een vraag is die mooi aansluit om de interactie met het publiek te vergroten. Helemaal bij een groot online publiek is het fijn als je met een team de meeting tot een succes maakt. Een moderator of voorzitter kan ook iemand van buiten je eigen organisatie of team zijn! Hint: check onze selectie dagvoorzitters.