Netwerken & het gebruik van LinkedIn.. tips van Britt

Ze kent altijd wel iemand die weer iemand anders kent die jou verder kan helpen. Britt is een geboren netwerker. Iemand die zonder zenuwen een ruimte instapt waar ze niemand kent en het oprecht leuk vind om nieuwe mensen te leren kennen. Dat was trouwens niet altijd zo, tot dat ze er achter kwam hoe netwerken precies werkt. Netwerken bestaat namelijk vooral uit geven - en laat dat nu precies een van haar drijfveren zijn. Britt is op haar best als ze anderen een (liefdevol) duwtje in de rug mag geven zodat zij hun dromen achterna durven gaan.

Ze schreef er een blog over, bomvol tips hoe jij online & in real life succesvol kunt netwerken. Van linkedin, tot social selling scores en van algoritmes tot viral gaan. Het mooie van netwerken. Je kunt het gewoon op je eigen manier doen! Maar, er zijn wel een aantal tips die ik je hierover mee zou willen geven.

Netwerken = geven! Wanneer je enkel gebruik maakt van jouw netwerk als het je uitkomt, is de kans groot dat je er op de lange termijn niet zoveel uit haalt. Bij het succesvol opbouwen en onderhouden van een netwerk horen: helpen, kennis, informatie en het delen van contacten. Ohja, en zelf om hulp vragen.

#1 Durf om hulp te vragen. Er is niet veel in je leven wat je, ECHT helemaal in je eentje kunt bereiken. Je hebt andere mensen nu eenmaal nodig, en zij jou. Het is belangrijk dat je hulp durft te vragen, om je opgebouwde waardevolle contacten optimaal te benutten. Dit was voor mij een grote horde om overheen te stappen “straks ben ik iemand tot last’’, “ik voel me bezwaard’’, “wie zit nu op mij te wachten en waarom zouden ze hun tijd in mij willen investeren’’. Je kent het wel, stuk voor stuk belemmerende overtuigingen. Tijd om daar afscheid van te nemen! Kijk vooral eens kritisch naar je eigen overtuigingen, misschien herken je jezelf hier ook in.

Als ik eerlijk ben, dan vind ik het namelijk best een eer als mensen mij om hulp of advies vragen.  Dat voelt helemaal niet als last. Ik voel me gewaardeerd en gezien. Eigenlijk is het een enorm compliment!

Ik kwam erachter, dat de meeste mensen dat zelf ook zo zien! Iedereen die ergens succes mee heeft bereikt, deed dat nooit helemaal alleen. Daarom geeft het veel voldoening om ook zelf iemand op weg te helpen. Resume: zet je belemmerende overtuigingen over boord. Mensen vinden het 9 van de 10 keer namelijk gewoon heel erg leuk om te helpen! En zo niet, omdat het niet uitkomt, ze het druk hebben of whatever, dan hoor je het vanzelf.

#2 Heb een plan. Welke doelen wil je in de nabije toekomst behalen? Heb je ze al ergens opgeschreven? Nee? Oké, let’s go for it! Belangrijk bij het opschrijven van je doelen is om er bij na te denken wie jou hierbij kan helpen (binnen of buiten je netwerk). Bij het inzetten en uitbreiden van je netwerk is het handig als je gericht te werk gaat! Soms kom je erachter dat je de hulp van iemand buiten jouw netwerk nodig hebt.

#3 Maak gebruik van de kracht van het netwerk - van je eigen netwerk. Vraag iemand in je netwerk, “hey, ik ben op zoek naar iemand die hier of hier heel goed is in.. ken jij iemand? En zo ja, wil je ons aan elkaar introduceren?” Of misschien heb je al een specifiek iemand op het oog. Moeilijk om in contact te komen? Nope!

Onderschat het netwerk - van je netwerk - niet!

#4 Maak gebruik van de kracht van LinkedIn. Check via LinkedIn of iemand in je netwerk met diegene gelinkt is die je nodig hebt (zie het vorige punt). Vraag of hij/zij je wilt helpen om jullie met elkaar in contact te brengen. Dit zie je in het profiel van degene die je nodig hebt. Zo heb ik zelf via via al ontzettend veel contacten kunnen leggen met toffe mensen! Is die link er niet? No problem, stuur een connectie-verzoek en leg met een korte tekst uit waarom je diegene toevoegt. Na het accepteren van je verzoek stuur je nog een berichtje waarin je uitgebreider uitlegt waarom je diegene interessant vindt en waar je eventueel hulp bij zou kunnen gebruiken. Bied ook meteen aan waar jij heel goed in bent of mee zou kunnen helpen, zodat jullie er beiden iets uit kunnen halen. Het is geven en nemen. Tip: vraag eerst of je kort met elkaar zou kunnen bellen. Meteen een koffiedate kost jullie beiden (reis)tijd, en je weet nog niet of dat in deze fase wel nodig is. Houd het eerste contact laagdrempelig.

Handig voorbeeld (waar gebeurd)

Hi XX,
Ik kwam op jouw profiel terecht omdat ik op zoek ben naar iemand met veel kennis van online marketing en het oprichten van een ondermening. Wat doe jij gave dingen met XX. Wellicht zou je me op weg willen helpen!? Ben naast mijn fulltime baan bij ABN AMRO bezig met het opzetten van mijn eigen bedrijf. Ik heb het gevoel dat ik goed bezig ben, maar dat ik het volledige potentieel nog niet benut. Ben op zoek naar meer zichtbaarheid om mijn doelgroep te bereiken en aan te spreken. Zou jij het leuk vinden, om vanuit jouw expertise, hier eens met mij telefonisch over van gedachte te wisselen? Wellicht zou ik jou dan kunnen helpen met het aanbieden van events van XX op mijn gloednieuwe platform – A Cup of Ambition -?
Hoor heel graag en alvast enorm bedankt! Hartelijke Groet, Britt

#5 Weet waar je moet zijn. Houd in de gaten wat er te doen is! Stel jezelf - voor het kopen van een kaartje - altijd een paar vragen; Wie is de doelgroep? Wat ga ik er leren? Zit er genoeg tijd in het programma om nieuwe mensen te leren kennen? Waarom past dit event/seminar bij mijn persoonlijke doelen? Ik ga zelf vaak alleen naar events en seminars, omdat ik gemerkt heb dat ik meer open sta voor nieuwe mensen als ik een beetje buiten mijn comfortzone stap. Ik vond het de eerste keren overigens super spannend om een gesprek te beginnen. Daarom heb ik altijd een paar leuke vragen in mijn hoofd die ik mensen zou kunnen stellen.

#6 Maak er vooral geen big deal van. Lekker makkelijk gezegd, maar vind je het ook eng om een gesprek te beginnen, wellicht heb je dan iets aan een van deze openingszinnen.

Hi, ik kom even naast je staan hoor!
En, met welke verwachting ben jij hier binnen gestapt vandaag?
Wat hoop je vandaag te leren?
Waar ben jij tot nu toe het meest van onder de indruk?
Heb je al mooie inzichten verkregen vandaag?
Naar welke spreker kijk jij het meest uit?`
Hoe ben jij hier terecht gekomen?

Nog meer over LinkedIn, want ik vind het fantastisch! Sinds ik mijn profiel heb gemaakt haal ik er enorm veel plezier uit om mijn netwerk te verbreden en nieuwe mensen te leren kennen. Daarnaast heeft LinkedIn voor mij een belangrijke plek ingenomen als het gaat om vakinhoudelijke ontwikkeling. Door mijn contacten, die veel interessante artikelen en berichten delen, blijf ik op de hoogte!

#7 Linkedin is niet slechts een “online CV’’. Ik heb geen LinkedIn hoor, ik heb dat nu toch niet nodig want ik ben niet op zoek naar een nieuwe baan’’. Hoe vaak ik dit al wel niet heb gehoord. Zo ontzettend zonde. Misschien is LinkedIn ooit gestart als de plek voor je online CV, ondertussen zit er veel meer potentie in. Niet voor niets heeft Microsoft het bedrijf enkele jaren geleden gekocht. LinkedIn is voor bedrijven een gigantische waardevolle bak aan data waar potentiële klanten en medewerkers benaderd kunnen worden. Ook als kleine ondernemer kun je uit LinkedIn serieuze business halen als je er doelgericht en bewust mee om gaat.  De Social Selling Index (SSI) helpt je hierbij.

#8 Mijn social wat? Jouw SSI is een score welke inzichtelijk maakt hoe effectief je bezig bent met het creëren van jouw professionele netwerk, of je actief bezig bent met het vinden van de juiste personen, informatie uitwisselt en hoe actief je bent met het opbouwen van relaties. Natuurlijk draait het niet om een score, maar het model laat zien waar je in kunt groeien en verbeteren. Overigens heb ik aan een aantal trainingen gevolgd waarin we aan de slag gingen met deze social selling index. Sommige mensen stegen in 4 weken van een SSI van 5 naar 65! Je ziet dus super snel resultaat, de SSI wordt ook dagelijks bijgewerkt. Staar je er niet op blind, het is slechts een indicator, je zoekt hem gratis op via deze link.

SSI Britt Jacobs.png

Dit is de mijne. Je ziet dus dat ik kansen laat liggen bij het vinden van de juiste personen en in de hoeveelheid informatie die ik uitwissel. Dat klopt beide! Ik zoek eigenlijk nooit naar nieuwe contacten op LinkedIn EN ik ben eerder een ‘’meelezer’’ dan dat ik zelf regelmatig nieuwe content deel. Ik ben wel actief met het opbouwen van relaties; ik reageer vaak onder berichtjes en feliciteer mijn netwerk bij belangrijke levensgebeurtenissen.  En mijn professionele merk ben ik wel aan het creëren, als ik berichtjes post of ergens op reageer dan gaan die vaak over diversiteit, events, female empowerment en inclusiviteit.

#9 Ook LinkedIn heeft een algoritme. Ik heb geen idee of het 100% klopt, maar ik heb me laten vertellen dat bepaalde activiteiten op LinkedIn goed zijn voor vindbaarheid en bepalend zijn of berichtjes bovenaan de nieuwsfeed komen. Sinds ik deze tips opvolg worden mijn berichten vaker bekeken en geliked, dus ik geef ze graag aan je door:

  • LinkedIn werkt net als Google. De eerste 1000 tekens van je profiel zijn belangrijk. Zorg voor een goede titel en vul deze aan met woorden die jou en je expertise omschrijven. Maak in je samenvatting een korte maar aansprekende omschrijving van jezelf (er kan bij mij nog aandacht aan worden besteed zoals je ziet.. maar hey.. niks is perfect)! Je kunt ook video’s of blogs meteen promoten onder je samenvatting, zoals ik bijvoorbeeld deed over een project.

  • Filmpjes werken beter dan foto’s.  Geen link naar een Youtube filmpje, maar echt een filmpje die je upload vanaf je eigen telefoon, zoals een boomerang. Deze komt hoger in de nieuwsfeed dan een foto!

  • Een post werkt beter dan een blog. Op LinkedIn is het makkelijker om te reageren onder een post dan onder een blog. Hoe meer mensen liken of reageren, hoe vaker het bericht ook gezien zal worden door de connecties van jouw connecties. Likes en reacties onder je post zijn dus cruciaal. Gemiddeld genomen werkt een post daar beter voor dan een blog

  • Zorg in het eerste uur nadat je post live is voor zoveel mogelijk likes. Wanneer mensen op weg naar werk zijn, of van hun werk terug naar huis, is LinkedIn het meest actief. Het is slim om een post dan live te zetten.

  • Ben zelf actief. Als je zelf actief bent op LinkedIn, dan wordt je door het algoritme gewaardeerd, en blijft jouw content langer bovenaan. Hoe je dat doet? Reageren, liken en zelfs feliciteren met verjaardagen. Feliciteer je contacten met belangrijke levensgebeurtenissen zoals een nieuwe baan of een verjaardag. Niet door op de pre-fab tekstjes te klikken, maar maak het persoonlijk.

  • Het draait om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. Zonder een leuke uitnodiging mensen toevoegen aan jouw netwerk levert je dan misschien veel connecties op, maar deze mensen zullen 0 connectie met jou voelen en dus ook in het liken, reageren of delen van jouw berichten niet zo snel iets voor je betekenen. Wil je een connectie maken? Schrijf dan een leuk berichtje over wat je aanspreekt in het profiel van diegene.

  • Maak je profiel persoonlijk. Een leuke foto, banner, quote of filmpjes waardoor mensen in een paar seconden iets over jouw persoonlijkheid te weten komen.

Last but not least….. #10 Maak werk van je LinkedIn post! LinkedIn helpt je om met je doelgroep in contact te komen, te luisteren waar behoefte aan is en je kunt er mooie leads en contacten opdoen. Het is je online visitekaartje. Maak er daarom ook serieus werk van. Ter inspiratie vind je hieronder een paar van mijn meest bekeken posts.

postvoorbeeld 1.png
postvoorbeeld3.png
postvoorbeeld2.png

Een paar dingen die ik bewust heb gedaan:

  • Ik zorg dat de eerste zin aansprekend is zodat mensen het bericht willen open klikken. Ik stel een vraag of lok een reactie uit.

  • Tag zoveel mogelijk mensen in mijn post of als eerste reactie onder mijn bericht.

  • Ik maak gebruik van #hashtags, maar niet overdreven veel.

  • Het zijn filmpjes afkomstig vanaf mijn eigen telefoon.

  • De berichtjes zijn persoonlijk, ik vertel wat ik spannend vind of waar ik dankbaar voor ben.

  • De tekst bestaat uit delen, en soms zijn er enters om de leesbaarheid te vergroten. Emoticons zijn mijn stijl maar dat hoeft natuurlijk niet ;).

Time to pay it forward! Ik hoop dat ik je met deze blog leuke tips en handvatten heb gegeven over netwerken. De belangrijke dingen nog een keer op een rijtje: maak het vooral voor jezelf leuk en neem de ruimte die je verdiend. Durf om hulp te vragen en maak dat vooral niet te groot voor jezelf. Mensen houden van advies geven en beschouwen een hulpvraag vaak als een compliment!

Tijd om aan de slag te gaan! Enjoy!